5 stycznia 2020

10 najważniejszych wydarzeń w modzie w 2019

O roku 2019 mówi się głównie jako o tym, który zakończył przełomową dekadę. Warto jednak również spojrzeć na niego jako na całkiem udany prolog. Wstęp do przyszłości, miejmy nadzieje równie zaskakującej i owocnej jak ostatnie 12 miesięcy. Czy można powiedzieć, że w 2019 dużo się wydarzyło? I tak i nie. Nie, bo nie był to rok wielkich nowości i niespodziewanych zmian dyrektorów kreatywnych. Tak, bo trendy, które się pojawiły z pewnością zdominują następne lata i w przyszłości mogą stać się przyczyną globalnych transformacji.

1. Pożegnanie Cesarza

„Zawsze wiedziałem, że jestem stworzony do bycia legendą” – Karl Lagerfeld

Z pewnością najważniejsze i najgłośniejsze wydarzenie minionego roku. 19 lutego świat obiegła smutna wiadomość o niespodziewanej śmierci Karla Lagerfelda. Niemiec zmarł z powodu raka trzustki w wieku 85 lat.  Funkcję dyrektora kreatywnego Chanel sprawował przez ponad 36 lat. „Gdy zacząłem wszyscy mówi do mnie: nie bierz się za to, ta marka jest martwa” – tłumaczył w jednym z wywiadów. Szybko okazało się, że „wszyscy” nie mieli racji. Projektant sprawił, że logo splecionych ze sobą dwóch liter C zaczęło stanowić synonim luksusu. Lagerfelda żegnaliśmy długo i ze łzami w oczach. W czerwcu w paryskim Grand Palais branża oddała mu hołd na jaki zasłużył. Memoriał „Karl For Ever” zgromadził crème de la crème modowego świata. Śpij dobrze Karl.

2. Dalsze losy Chanel

Po śmierci Karla Lagerfelda funkcja dyrektora kreatywnego domu mody Chanel przypadła w udziale Virginie Viard (trochę w spadku, bo była to prawa ręka Lagerfelda). O tym, co myślę na ten temat pisałam już, przy okazji prezentacji kolekcji na sezon letni 2020 TUTAJ i zdania nie zmieniłam. Trzymam jednak kciuki za dalsze losy Chanel i odwagę nowej dyrektor kreatywnej. Miejmy nadzieję, że odnajdzie swoją drogę zanim wyznawcy marki zaczną odczuwać, że coś jest nie tak.

3. Gvasalia porzuca własne dziecko

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Demna Gvasalia Daily (@gvasaliaga) on

Minioną dekadę z pewnością można byłoby określić jako czas, w którym streetwear rozkwitł i wkroczył na salony. Marki takie jak Off-White, Gosha Rubchinskiy, polskie MISBHV czy właśnie Vetements wiodły prym i wyznaczały najnowsze trendy. Demna Gvasalia sporo namieszał w modzie ostatnich 10 lat. Odważne spojrzenie na nowości i konsekwentna estetyka pozwoliły mu zostać jednym z najbardziej gorących nazwisk świata mody i to tej high. Właśnie dlatego rezygnacja za stanowiska dyrektora kreatywnego autorskiej marki Vetements dla wielu może wydawać się zmianą, którą zwiastuje przełom w modzie ulicznej.

4. Kicz na czerwonym dywanie

Podczas gdy cała branża filmowa co roku ze zniecierpliwieniem oczekuje na galę wręczenia Oscarów, branża modowa także ma się czym pochwalić. Mowa oczywiście o Met Gala czyli corocznym balu kostiumowym, który sprawia, że cały modowy świat na chwile wstrzymuje oddech. Tak było i tym razem, na schodach do MET 6 maja zagościł czerwony dywan, po którym stąpali wybrańcy losu i Anny Wintour, bo to właśnie ona rozdaje zaproszenia na wydarzenie. Tym razem tematem przewodnim imprezy był Kamp (w nawiązaniu do eseju Susan Sontag z 1964 roku  Notes on Camp). Czy rzeczywiście impreza była aż tak spektakularna? Cóż, głosy są podzielone. Największym zainteresowaniem cieszyły się stylizacje: Lady Gagi, która postawiła na objętości i makijaż rodem z kreskówki, oraz Jareda Leto, który postanowił wystąpić ze swoją głową pod pachą. Inni? Jakoś zmieszali się w tle. W tym roku na czerwonym dywanie nie pojawiła się Rihanna – było to spore rozczarowanie.

5. Nowe ikony

Pod tym względem rok 2019 był interesujący, zarówno jeśli chodzi o modę męską, jak i damską.

Meghan Markle została uznana za najbardziej wpływową kobietę świata mody. Księżna Sussex znalazła się na pierwszym miejscu corocznego raportu portalu Lyst „Year in fashion”. Zestawienie przestawia największe gwiazdy, które swoim stylem wpływają na miliony. Według Lyst marki, które zakłada na siebie Markle natychmiast odnotowują wzrost zainteresowania nawet o 216 procent! Brzmi całkiem nieźle, ale to wcale nie z tego powodu rok 2019 był taki ciekawy. Nowości i kontrowersje tym razem dotyczyły głównie mody męskiej. Panowie zaczęli bowiem odważnie korzystać z kobiecej garderoby i szaleć na salonach. Najlepszym przykładem jest chyba postać Harrego Stylesa, który po rozwiązaniu One Direction nie może narzekać na brak pracy. Jak sam mówi zamienił boys band, na men band i bawi się całkiem nieźle, także jeśli chodzi o kwestie związane ze strojem. Po piętach depcze mu nieco bardziej chłopięcy  Timothée Chalamet, który we wspomniany raporcie Lyst zajął 2 miejsce.

6. #newbottega

Chociaż Daniel Lee został nowym dyrektorem kreatywnym włoskiej marki Bottega Venata już na końcu 2018 roku, to właśnie w lutym 2019 zaprezentował publiczności swoją pierwszą kolekcję. Świat od razu zwariował na punkcję Lee i jego świeżych pomysłów, a hashtag #newbottega pobił rekordy popularności. Projektant w swoich kolekcjach łączy klasykę z elementami streetwearu. Stawia na total looki i nie zapomina o wygodzie. Skóra pleciona metodą Intrecciato, która pojawia się głównie na butach i torebkach, stała się znakiem rozpoznawczym marki. Rok 2020 z pewnością upłynie pod znakiem nowej Bottegi, co do tego trudno mieć wątpliwości.

7. Śmierć „ojca supermodelek”…

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Peter Lindbergh (@therealpeterlindbergh) on

Kolejna smutna wiadomość. We wrześniu 2019 roku pożegnaliśmy jednego z najbardziej znanych i cenionych fotografów – Petera Lindbergha. Zmarł w wieku 74 lat. Kochaliśmy go za szczerość bijącą z prac, których był autorem. Gustował w pełnych prostoty, czarno-białych fotografiach. Jego styl często nazywa się nowym realizmem”. Lindbergh głośno sprzeciwiał się nadmiernemu retuszowi. „To oszustwo” – powtarzał. To właśnie on wykonał historyczne zdjęcie, które znalazło się na okładce brytyjskiego Vogue w styczniu 1990 roku. Fotografia dała początek zjawisku supermodelek i zainspirowała George’a Michaela do stworzenia teledysku do piosenki „Freedom”. Śpij dobrze Peter. Mam nadzieje, że jesteś w raju razem z Karlem.

8. Polska otwiera się na luksus

A właściwie luksus otwiera się na Polskę. Hermes, paryska marka słynąca między innymi z najdroższej it-bag na świecie – Birkin Bag, w 2019 roku otworzyła swój pierwszy butik w Warszawie. Można powiedzieć, że był to początek zmian. Nie trzeba było bowiem długo czekać, aż kolejne znane z luksusu i zawrotnych cen domy mody ogłosiły, że wejdą na nasz rynek. Następne podobno mają być: Chanel i Dior. Kto będzie robił zakupy w tego typu sklepach? Złośliwi odpowiadają: turyści. Jednak prawdą jest, że Polscy coraz częściej decydują się na dobre jakościowo, drogie przedmioty i coraz bardziej lubią się rozpieszczać. Firma KPMG prognozuje, że w 2024 r. rynek dóbr luksusowych w Polsce osiągnie wartość ok. 38 mld zł, co stanowiłoby wzrost o 51 proc. względem 2019 r.

9. Fashion Pact chce uleczyć świat

24 października na szczycie G7 150 marek zobowiązało się rozpocząć wspólne działania, aby powstrzymać globalne ocieplenie, chronić przyrodę i przywrócić naturalne ekosystemy. Tak powstał Fashion Pact. I tutaj należałoby zadać pytanie: kolejny przejaw green washingu czy realne działanie? O modowym porozumieniu i lukach, jakich nietrudno się w nim dopatrzeć więcej pisałam TUTAJ. Fashion Pact powstał na fali mnożących się nowych eko trendów i coraz większych wymagań konsumentów. Jednak, czy rzeczywiście przyczyni się do realnej poprawy kondycji naszej planety? Tego nie byłabym już taka pewna. Bezpieczniej jest traktować go jako sygnał, że moda odpowiedzialna zyskuje coraz większe poparcie i coraz częściej się o niej mówi. Będzie to ważne, zwłaszcza dla przyszłej dekady, która upłynie pod znakiem eko.

10. Ekologiczna rewolucja

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Fashion Revolution (@fash_rev) on

Zoomem i boomem na eko, postanowiłam zakończyć zestawienie nie dlatego, że są to kwestie najmniej ważne, ale dlatego, że właśnie te tendencje będą najbardziej istotne w przyszłości. Można więc uznać, że kończą one stary rok (a także całą dekadę) i zarazem rozpoczynają to, co nowe. O tym, że przemysł odzieżowy zajmuje drugie miejsce w rankingu branż najbardziej zanieczyszczających naszą planetę ostatnimi czasy jest bardzo głośno. Działania na rzecz ochrony środowiska, które do niedawna uznawane były za gest dobrej woli zaczynają być przymusem. Niektóre organizację podejmują radykalne kroki, po to by uświadomić społeczeństwu stan w jakim znajduje się nasza planeta. W trosce o środowisko odwołany został w roku 2019 Sztokholmski Fashion Week. Domy mody rezygnują z futer naturalnych, a hasła typu reuse zdobywają coraz więcej zwolenników.

 

Zdjęcia pochodzą z oficjalnych fanpage: Gucci, Chanel, Timothée Chalamet, Harry Styles, Hermes, Bottega Veneta, Lady Gaga, Meghan Markle

Przeczytaj również

  • view more
    25 lipca 2019

    Czy projektujemy świat bez seksu?

    „Sex is overrated” nie tak dawno wyznało QueQuqlity za pomocą nowej kolekcji ubrań i gadżetów, a potem upomniało „Don’t belive the slogans”. Or maby?   Ostatnio, jadąc samochodem i słuchając radia natrafiłam na newsa prowokującego […]

    Read more

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

FOLLOW ME